Archiv pro měsíc: Leden 2012

Aero A36J Kos

Začal jsem stavět díky shodě náhod Aero A 36 J Kos podle plánku pana Fary, zvětšeného 1.6x na rozpětí 2540mm na motor Roto 35FS, který jsem získal od svého kamaráda. Ten skončil na nějakou dobu se spalovacími motory, nyní věnuje se jen elektrice a já díky tomu měl příležitost, kterou jsme neodmítl. Pak jsem nastudoval a okoukal stavbu u maketáře Oldy Češky- viz http://slml.rajce.idnes.cz/Stavba_Steen_Skyboltu_Oldou_Ceskou/, a pustil se do svého letadla. K plánku, resp. k nápadu jsem přišel při diskuzi v restauraci Růže v Morašicích u dalšího zaníceného modeláře Martina Eliáše. Slovo dalo slovo a já se po dlouhé době nákupů již téměř hotových letadel rozhodl pro vlastní stavbu. Motivace tu byla, motor a plán též, takže výsledky se budu snažit prezentovat na svých stránkách v sekci Fotky a též na Stavba Aero A34J Kos. A teď do toho!

Aktualizace 19.1.2012: Dnes jsem byl za Oldou Češkou kvůli nosníkům do křídel a kvůli načerpání inspirace. Díky za každou radu! Vypadá to slibně.

Aktualizace z 6.4.2012: Díky Oldovi mám podvozek a baldachýn, na jejichž výrobu nemám možnosti technické ani znalostní. Ale zato mám materiál na další stavbu!

 

Aktualizace 1.11.2012: protože mám před sebou jiné pracovní aktivity mimo modelaření a i v modelaření (Nimbus 4 a Extra- křídla), musel jsem stavbu zakonzervovat. Ale dokončit to chci, protože jsem sám dlouho nic svého nepostavil, stále jen létám s výrobky těch druhých, byť profesionálních firem.

Tongue out

Vysílač 2

A je to tu zase.

Sedl jsem si k navrácenému Multiplexu 3030, otevřel tu bestii a pokochal se pohledem na pravou pečlivou německou práci s popisy pro každý vstup/výstup na hlavní desce. Pak jsem se podíval do RC Revue z ledna 2012, kde stále není ani potuchy po novém (sic!) vysíRači od Jeti Model….  asi chcípl pes. Místo toho, nový Jeti Box Profi, který myslím měl být v prodeji už také před drahnou dobou, cca před 1/2 rokem, a to jako (mimo jiné) součást  super vysilače DC-16, ev. DS-16, ale kde je mu konec. Takže to vypadá, že Jeti má problém, a to pořádný, takže jejich vysíRač jen tak nebude. Multiplex pak pro mne zůstává jasná volba. Jenže- co s trimem plynu? Už tolik (bez)mozků se kolem toho motalo….I já, ÍÁ už též, a furt nic. Trim plynu nešel a nešel. No když k oslovi nejde kupa sena, musí osel vstát a pokud chce žít, dojít si sám ke krmítku. Pro mne to znamernalo, co takhle zkusit, a to po všech těch radách, pokusech, opravářích etc, jestli by před posláním do Německa nešlo doma udělat bububu a Multiplex se lekne eura a ještě koupen za poctivé marky začne makat? Stačilo tak málo: jsou tam přednastavená letadla, a to i motoráky, a ono to tam funguje! Plynový trim TAM chodí! Ano, jsem blbec, když jsem nikdy na tohle předtím nepřišel a sám nastavoval dle příručky vše sám. Jenže příručka v Deutsch, překlad opilcem takový, že spíše jsem rozuměl originálu jako tomu překladu za 500 Kč, který jsem si zbytečně koupil. Zkusil jsem si podle nastaveného plynu (Gas, ne motor, gas2, motor2) zkouknout Geber, zuordnen a podle předlohy to zkusit u svým postupem nastaveným modelem Cessny a ejhle, vše je v pořádku. Nojo, létal jsem předtím elektry, trim na plyn mi u Motor byl ku prdu. Zkoušel jsem sice pak na Geberu D vše možné, jenže někde to prostě nebylo v pořádku. Nyní už ano. A tak propadnuv nadšení jsem si doplnil za odpoledne ještě kanalizace H, I, dále S4, L/S, akorát na MNT (Multinaut) si myslím, že ve vzduchu mám dost času. Teď ještě vyřešit, jestli  lze používat- a jak to zapojit- Jeti modul 2,4 GHz tak, abych nemusel přitom vysílat na 35 MHz. To ještě nemám vymyšlené, ale jistě s mnoha dalšími konzultanty na to přijdu. Vysílač nebudu prodávat. Byla by ho škoda. Kvůli mě a pár radílkům sice utrpěl trochu té špatné pověsti, jenže ne jeho vinou. Inu, jiná filozofie nastavování prvků oproti Graupneru a jiným vysílačům.

Doteď mi je ale divné jedno: Vím, že Selžou-li všechny pokusy, je načase si přečíst návod. Ale i tak, návod mi moc nepomohl. Aspoň u plynu benzínového motoru ne. Jak je ale možné, že ani dovozce nebyl schopen určit „poruchu“ nefungujícího trimu plynu?  Zjevně jsem nebyl blb sám. To mne sice mírně těší, ale málem jsem přišel o perfektní Multiplex 3030, který se, žel Bohu, už nedělá. Firma se pokud jsem slyšel nepohodla s otcem software tohoto vysílače (a 4000) a ten odešel.

Závěr je jasný: opravdu si přečíst návod je vhodné, ale pokud nerozumíte, neházejte flintu do žita. Nakonec sami přijdete na to, že nejlépe si pomůžete sami. Jako téměř všude či vždy. Holt myslet se opravdu někdy vyplácíTongue out

Americká krása

MOTTO: nekupuj si US car, budeš do toho sypat prachy a nebudeš jezdit!

 

Je mi líto, ale moje zkušenosti s US cars jsou tristní.

Moje první auto byl a je (a bude) Cadillac Fleetwood Brougham. Od počátku zlobil termostat, Vytékala z ničehonic voda z chladicího sytému přepadem. Opraváři a znalci naznali, že to je snad normální, je to nutné kontrolovat. Hmmm. Já blb to kontroloval asi tak, jako klasické auto, tedy i přes starší vozový park mých Citroenů jen pohledem do přepadové nádobky- povedlo se. Auto je 20 měsíců v Kroměříži u Petra Navrátila ( známý Pítrs, který toho ale má MNOHO a MOC) a proto se teprve nyní na něm pracuje a bude zase jezdit (kdy se ale neví, motor pro něj je teprve v USA). Jeho pořizovací hodnota je již MINIMÁLNĚ dvojnásobná, jeho užitná mizivá ( viz kde a jak dlouho stojí) a jeho prodejní prakticky žádná. A to má nový lak, opravené plechy, nyní tam bude zánovní motor a komplet přestavěná převodovka. Takže ekonomický propadák.  Ale je moje první, mám v něm svýma rukama vyrobený bar. Neprodám, stejně by to nikdo nezaplatil…navíc rok výroby 1988 to jistí.

Moje další auto, koupené v době, kdy ještě Fleetwood byl OK, je Cadillac Eldorado. Vyvařené tak, že už jsou místa, kde to opět hnije, nový perfektní lak trpí venku, podrápala mi ho loni mnou špatně upevněná těžká plachta, potíže s motorem jsou klasické, ale jezdil. Tak aspoň nemám motor do stěračů. Na něj čekám při pružnosti dodavatelů od léta 2011. Auto tedy technicky nezpůsobilé, nepojízdné. Dá-li Pítrs, bude 14.1.2012 motor a další den jej namontuji!

Jako sportovní počin jsem chtěl sobě a kamarádovi udělat radost Chevroletem Camaro. Auto mělo 2 roky nový lak, skrývající zajímavě upravená místa hlavně na nárazníku.  Při koupi jsme si nevšimli nabourané, k vyhození přední nápravy- první ekonomický zásek. Pak rozčarování: asi předchozí majitel nejspíše „generálkoval“ motor, který nechal plný špon. Motor  klepal, proto auto jelo na doporučení mého dvorního autolékaře do Brna k pánovi s přezdívkou Robertone- autolékař naznal, že to bude ten pravý, já neznaje nikoho jiného (Pítrs byl opět zasekán a já debil nehledal jinde) mu věřil, že doporučuje na základě znalostí… Bratru 16 měsíců auto nepojízdné, auto na prd, karoserie už nemá nový lak, motor zkurven a TAHLE ZNÁMOST MNE STÁLA 40 kKč. Nyní auto je už u mého autolékaře, a to poté, co motor mnou dovezený z Brna do Kroměříže opravil za asi dalších 8 měsíců čekání na volný termín Pítrs. Čeká na cívku….chybělo spousta drobností, když jsem auto předával do opravy, vše bylo na místě. Závěr: až bude jezdit, jeho pořizovací cena bude 2.5 násobná, auto neprodejné, nezajímavé, rok výroby 1988 tomu jasně napovídá. Snad čas zahojí rány…

Další zásek je Cadillac vzor 62 z roku 1955. Dovezen jako náhražka za jiné, prodané před očima. Ani Američanům nelze totiž věřit.  Po vyvaření plechů, kompletní renovaci a laku- renovace se týkala z 90% „jen“ karoserie, jeho cena tak vysoká, že je neprodejné. Ale krásné. Jenže je třeba komplet udělat převodovku, palubní desku a co je za ní, nejdou stěrače- auto je nepojízdné, technicky nezpůsobilé. Takže zatím a stále nanic. A to má např. nové gumy, na starých jsem se málem zabil. Jediné garážované. Jak jsem napsal: není hotové a kdy bude, nevím. Co to bude stát, nevím. Ještě uvažuji o pneumatikách se širokým pruhem, ale ta cena… Zaslouží si je.

Poslední současný stroj, jediný technicky způsobilý, s drobnými potížemi, z roku 1986, je Lincoln Town Car. Stojí pod plachtou, cena prodejní je taková, že po všech úpravých, nové přední sklo a další, je za hubičku a je to přitom auto „Sedni a jeď“.  Proto moje jediné, které když prodám, nemám čím z těch US šeráků kam jezdit. Dost hloupé…

 

Závěr: moje debilní patologická radost z US Cars je nyní na nule. Měl jsem- a je to jen moje vina- koupit jen auto jedno na ježdění, max. druhé jako je Cadillac z 1955 roku na předvádění se na akcích. Obě pak nechat komplet zrenovovat v renomované firmě, která se takovými kompletními renovacemi všeho při jednom zaobírá profesionálně. Ano, Pítrs by to určitě udělal, jenže nemá stále čas. No a hlavně by byl zákazník! ne jen karamád, co taky dráth!

Suma sumárum bych nyní měl maximálně dvě jasně definovaná, pojízdná, komfortní auta k ježdění za podstatně menší či maximálně srovnatelné peníze. Dnes za prakticky vyhozené prachy vlastním jedno pojízdné auto a 4 nepojízdné krámy a ani jednoho z těch aut, co pojízdná snad někdy v dohledné době budou, bych se nemusel bát na cestách za zábavou či na srazy. Aby z nich některých byl daily racer, na to mohu se svými zkušenostmi a hloupostech při nákupu zapomenout.

 

Motto jsem dal na počátek proto, že takto přesně reagoval můj známý, který se auty živí. Jeho názor by měli slyšet všichni ti, kteří nejsou sami automechaniky, nemají prostory k práci na těch krámech, ani nemají možnosti garážování, nemají dost financí na řádnou, profesionální opravu (příštipkaření se prodraží podle hesla, že za mnoho peněz dostanete málo muziky, zkratka je sice delší, ale o to náročnější), případně dost chuti se sami pustit do renovace. Kteří chtějí ameriku jako první auto, pak jedině nové moderní auto. Mne to stálo zbytečné peníze, které jsem mohl investovat do garáže pro jedno, dvě pěkná auta či zaplatit hypotéku na dům, případně do renovace profesionály, kde zadáte zakázku a máte jistotu, že nejste X-tí v pořadí, kde jste klienti, ne kamarádi.