Opakování je matka moudrosti

Elektrodebilita

Trojice elektromobilistů uspořádala testovací jízdu z Mariánských lázní do Třince.

Výsledek je v kostce takovýto:

Levné elektromobily nejsou pro dálkové cesty vůbec vhodné.Jízda s elektromobilem připomíná venčení psa; u každého patníku musíte zastavit a počkat, až pejsek patník označí – až se elektromobil dobije. O tom, kolik za všechna ta dobíjení, (celkem 5x) zaplatili, se cudně mlčelo. Padla jen iformace o průměrné spotřebě – od 13 do 20 kW za každou hodinu jízdy. Jelo se za pěkného počasí, takže bez topení, klimatizace a po dálnici max. 110 km/h ustálenou rychlostí.

Takže:

U rychlonabíječky stojí 1 kW kolem 23 – 26 Kč. Což znamená, že hodina jízdy po dálnici vyjde na ,,úžasně levných“ 390 – 420 Kč, podle typu vozidla.

Benzínové auto ujede za hodinu za optimálních podmínek po dálnici 100 – 130 km a spálí zhruba 8 l benzínu za 31 Kč (248,- Kč), takže za míň.

Za elektromobil s deklarovaným dojezdem 450 km (skutečný je ovšem nižší!) dáte trojnásobek ceny srovnatelného auta s klasickým motorem.

Reálná cestovní rychlost je také nižší. S klasickým autem lze trasu M. Lázně – Třinec – M. Lázně ujet na otočku za den, s elektromobilem ne!

Vyjeli jsme ráno, do Třince přijeli večer s vybitými bateriemi, takže jsme se museli pídit po nabíječce a noclehu. Pokud budete muset v zimě topit, nebo v létě chladit, sníží se dojezdová vzdálenost až o 30% a čekání v koloně na zasněžené dálnici je neřešitelné, po několika hodinách je baterka prázdná, takže v autě začne mrznout a po uvolnění cesty už nemáte energii na jízdu. Navíc elektromobil nelze táhnout po silnici, jako klasické auto, jediná možnost je naložení na odtahový vůz!

Po cca 5 letech, (při soustavném používání rychlonabíjení i dřív), klesne kapacita baterie na neakceptovatelnou hodnotu a je tu problém. Nikdo neumí dosloužilou baterii vyměnit a následně ekologicky zlikvidovat. Pokud vozidlo odstavíte s vybitou baterií a necháte týden v klidu, zjistíte následně, že už s ním neujedete ani metr a pokud se pokusíte baterii dobít, riskujete požár. (Li baterie, ponechaná delší dobu ve vybitém stavu se sama zničí, někdy přitom i zahoří, nebo vybuchne)..

Závěr:

Aby se s elektromobilem dalo normálně jezdit, musel by mít baterie o minimálně trojnásobné kapacitě oproti těm současným, jejichž životnost by musela být srovnatelná s životností celého vozidla, čili minimálně deset let, dobíjení na 100% kapacity by nesmělo trvat déle, než 5 minut a počet cyklů nabití/vybití, při ztrátě max. 2% kapacity by musel být aspoň 2000x. Jenže takové baterie jsou pro pohon automobilů stále jen sci-fi. O ceně elektřiny, (1 kWh z třífázové přípojky rodinného domku vyjde na cca 7 Kč, oproti 25 Kč u rychlonabíječky), je zbytečné diskutovat, elektronesmysl se vyplatí jen ve dvou případech:

– bydlíte na venkově, jezdíte jen po nejbližším okolí a vozidlo si dobíjíte ze zásuvky doma v garáži.

– na vozidlo přiděláte kouli, za ní pověsíte přívěsný vozík s 15 kW benzínovou, nebo naftovou elektrocentrálou a baterii dobíjíte průběžně za jízdy.

No a nekupto……….